In Juni 2016 was Marc Driesen de inefficiëntie die hij ervaren had als woonassistent meer dan beu en besloot hij er zelf een oplossing voor aan te bieden. Hij richtte Digitale Woonassistent op, een digitaal secretariaat dat gespecialiseerd is in woonbeheer, zorgbeheer en verhuurpromotie op maat.

 

 Digitale Woonassistent.jpg

 

1. Naam van de start-up:

Digitale Woonassistent

www.digitalewoonassistent.be

 

2. Namen van de oprichters & contactgegevens:

Marc Driesen (Founder)

Warandestraat 5 bus 1

2300 Turnhout

Info@digitalewoonassistent.be

014 44 79 78

3. Sinds wanneer bent u gestart?

Juni 2016


4. Wat heeft u gedreven om zelf te gaan ondernemen?

Ik ben een zeer ondernemend persoon die graag in teamverband oplossingen helpt zoeken voor probleemstellingen in de markt. Ik hou van de vrijheden en uitdagingen van het ondernemerschap

 

5. De “elevator pitch” van uw start-up:

Digitale Woonassistent (DWA) biedt exploitanten van assistentiewoningen software en een contactcenter aan die hen 40% meer winst kan opleveren door efficiënter te werken. Anderzijds kan er voor de eindklant (bewoner) een besparing ontstaan van 80%.

 

6. Hoe is het idee ontstaan voor uw oplossing/applicatie?

Als zorgondernemer werk ik al jaren in de exploitaties van assistentiewoningen en serviceflats. 8 jaar geleden ben ik gestart als woonassistent avant la lettre. Al snel zag ik een aantal onvolkomenheden en tekortkomingen in de wereld van het zorgwonen.

Er was geen operationele exploitatietool (concept) voor de uitbater & woonassistent in de markt. Omdat dit rechtstreekse gevolgen had op de mogelijke winstmarge van mijn eigen exploitaties + een aanzienlijk effect had op de prijs van de bewoners ben ik zelf aan de slag gegaan om een oplossing uit te werken.

 

7. Wat zijn de grootste uitdagingen die u als ondernemer heeft ervaren bij het opstarten van uw onderneming?

Het vinden van kapitaal om je idee te realiseren en het omzetten van je idee in software.

 

8. In welk stadium staat uw start-up nu en wat staat er in de nabije toekomst op het programma?

We zijn reeds operationeel in de markt en zelfbedruipend. De volgende stap die we nu dienen te nemen is schaalvergroting met enkele strategische partners.

 

9. Wat zijn uw ambities op lange termijn en de belangrijkste uitdagingen om deze ambities te realiseren?

Ons doel is om de software van DWA in alle stand-alone assistentiewoningen in Vlaanderen te laten werken. De volgende stap is om de kennis en kunde die extramuraal ter beschikking is samen met onze software aan te bieden in de thuiszorg. Nederland en Frankrijk zijn de eerstvolgende landen waarin we we ook actief zullen worden.

 

10. Welk advies/adviezen wilt u graag meegeven aan ondernemers in spe?

  • Geloof in jezelf en je idee.
  • Laat je niet te snel afschrikken door grotere spelers.
  • Zet je flexibiliteit in de markt en luister naar je klanten.
  • Probeer vraaggestuurd te werken.

 

11. Op welke manier levert MIC Vlaanderen voor u concrete toegevoegde waarde bij het realiseren van uw start-up ambities?

MIC Vlaanderen geeft start-ups de mogelijkheid om kennis op te doen en geven een idee draagvlak. Ook op gebied van netwerken kunnen ze als accelerator fungeren.

 

 12. Heeft u nog specifieke noden waar de MIC Vlaanderen community u mee kan helpen om uw start-up te ondersteunen?

We zijn continu op zoek naar partijen waarmee we kunnen koppelen en samenwerken. Dit om onze B2B2C nog meer te versterken.