Dumble, low res.PNG

Dit weekend vond bij imec in Leuven de Hack4Sports Hackathon plaats. Het team van Dumble werd op zondagavond uitgeroepen tot de winnaar. Hack4Sports is een initiatief van Sports.Tech (KUL), Victoris (UGent), imec en het Microsoft Innovation Center Vlaanderen, om innovatie in sport te stimuleren en ondernemerschap te activeren.  De tweede en derde plaats gingen naar Movester en Pulstadia.  Marc Florquin, gedeputeerde provincie Vlaams-Brabant overhandigde de prijs aan de drie beste teams.

Een netwerk voor sporters

Dumble is een online sport netwerk platform voor semi professionele topsporters.  Op Dumble zullen fans sportprestaties, omkadering en sociale feeds op één plaats terugvinden.

“We zijn vereerd om deel uit te maken van dit fantastisch event.  Deze hackathon beloont hard werk en brengt de toekomst van Dumble ongetwijfeld in een stroomversnelling zegt Gert-Jan Plaisier, mede-oprichter van Dumble.

Hackathon, van idee tot prototype

Van 18 tot 20 november vond de hackathon van Hack4Sports plaats.  Op vrijdagavond werden niet minder dan 35 (!) ideeën gepitcht aan de 85 deelnemers van Hack4Sports.  De 12 concepten met het meest potentieel werden geselecteerd om mee aan de slag te gaan.

“Aan ideeën geen gebrek” vertelt Tine Van Lommel, Innovation Manager KU Leuven Research & Development.  “De uitdaging was om op korte tijd concrete oplossingen te bedenken, een prototype te bouwen en een businessplan op te stellen.  Vaak samen met mensen die je niet kent.  De sterkte van het team is zo belangrijk tijdens een hackathon.”

“Het was heel mooi om te zien hoe de ideeën doorheen het weekend steeds sterker werden. We hebben een reeks coaches met verschillende expertises ingezet die elk team advies op maat geleverd hebben,” aldus Jan Potemans, Innovation Program Manager bij imec.

In 12 multidisciplinaire teams van elk ongeveer 7 personen ging vrijdagavond het event van start. Zondagnamiddag werden de resultaten voorgesteld aan een jury. Die bestond uit ervaringsdeskundigen uit het bedrijfsleven en het beleid.

Het niveau lag hoog

“Het niveau lag hoog, het was een uitdaging voor de jury om een winnaar te kiezen. Het enthousiasme en de winnaarsmentaliteit was groot”, zegt Tom Braekeleirs, directeur MIC Vlaanderen.  “Ik zou meteen willen investeren in één van de teams”, voegt Bert Van Wassenhove toe, één van de 36 coaches tijdens Hack4Sports. 

“Dergelijke initiatieven zijn heel belangrijk om bottom-up ondernemerschap te stimuleren.“ vertelt Kristof De Mey, sporttechnologie en business developer bij Victoris (UGent).

Hack4Sports kwam tot stand met de hulp van Telenet Kickstart, Provincie Vlaams Brabant, Flanders Smart Hub, Energy Lab, Cronos Groep en met ondersteuning van KU Leuven en Universiteit Gent.

Top 3 winnaars Hack4Sports:

1ste plaats: Dumble: een online sport netwerk platform voor semi professionele topsporters.

2de plaats: Movester: een app om het sedentair zitgedrag bij werknemers tegen te gaan.

3de plaats: Pulstadion: fanbeleving vergroten door het publiek te connecteren met het spel.